top of page

Generalforsamling 2025

Dronningmølle Borgerforenings generalforsamling

Søndag 6.april 2025

Der var 55 fremmødte.



  1. Valg af dirigent

Bestyrelsen foreslog Bjørn Førde som blev valgt.

Valg af referent: Maj Nilsson blev foreslået og valgt. 



  1. Bestyrelsens beretning

Formand Henny Green oplæste beretningen: 

Vi har Åbent Hus alle mandage 15-18. 

Derefter fulgte en gennemgang af det forløbne års aktiviteter, måned for måned. 


JANUAR:

En af forretningerne var blevet ledig i Dronningmølle Huset pr. 1. januar.

Borgerforeningen lejede forretningen og åbnede Mini-Markedspladsen.


I Mini-Markedspladsens vindfang findes kort fra Nationalpark Kongernes Nordsjælland, hæfter fra VisitNordsjælland og informationer om alle arrangementerne i Dronningmølle Huset. Birgit fortalte lidt om året i Markedspladsen, de 15 reoler bliver udlejet med stor succes. Der kan lejes forskellige typer hylder og reoler til sælgernes ting. 25 frivillige deles om at passe salget og at holde butikken ryddelig og indbydende. Vi har også en gartner og andre frivillige, som holder arealet udenfor pænt. Vi afholdt forretningens et års fødselsdag 19/1 med ekstra udstilling i Salen.

Der er indrettet et værksted, som bruges til håndarbejds-

kurser. Der findes en folder til dem der ønsker at leje en reol i Markedspladsen. Birgit opfordrede til at flere frivillige, vil melde sig til vagter af tre timer ca. hver anden uge i den kommende periode.


Torsdag den 11. januar 

Årets første Fællesspisning. 

Første foredrag var:

 ”Hold hus med dit hus – energi” 1.  Foredraget findes på hjemmesiden.


Lørdag den 13. januar

GRUNDEJERFORENINGERNE

Borgerforeningen havde indkaldt til fællesmøde. På mødet skulle der være mulighed for, at fortælle om nye tiltag i kommunen og udveksle erfaringer. Desværre var tilslutningen ikke stor. Vi overvejer i stedet for disse fællesmøder, at udsende et nyhedsbrev.

 

Søndag den 21. januar

FORFATTER EFTERMIDDAG

Bogen hed: ”Frie borgere” af Anne Mette Riis Rasmussen 

 

Ann Poulsen fortalte om arrangementet: Bogen handlede om kunstig intelligens. Ann vil meget gerne have flere lignende arrangementer og opfordrede til at alle kan byde ind med et nyt forfatterarrangement. Der findes flere lokale forfattere, som kunne spørges.


FEBRUAR:

Torsdag den 8. februar

LokalForeningsRådet i Gribskov

Det er en sammenslutning af 17 lokalråd, borgerforeninger og by-laug i Gribskov kommune. Rådet mødes ca. 5 gange om året, og møderne holdes i forskellige byer i kommunen, hvor der er et forsamlingshus eller lokaler, som kan lånes. På møderne fortæller de forskellige byer om, hvad de er i gang med, og ofte, hvilke udfordringer de har.

Forskellige emner kommer på dagsordenen f. eks. planerne om telemaster i kommunens byer. Dagsordenen skrives af Kontaktudvalget, som består af fire medlemmer fra Annisse, Helsinge, Villingerød og Dronningmølle.


FASTELAVN

Vi havde tøndeslagning både for børn og voksne uden for Huset på sydsiden, hvor vi har fået lavet et stativ til ophængning af tønderne. En til små børn fra 0-7, en til børn fra 7- 14 og en større tønde til store børn og voksne. Mange var udklædte, og den bedst udklædte i alle tre grupper fik en gave fra Drømmehusets Boghandel. 

Vi åbnede kl. 9.30 med borde med forskellige materialer, hvor børn kunne sidde inde og lave masker og fastelavnsris, imens de ventede. Der var også mulighed for at blive sminket som kat, sørøver eller tiger.

I ”Fastelavns caféen” serverede vi varm kakao med flødeskum, Lumumba, kaffe, te og lune fastelavnsboller.

Dette arrangement er gratis for børnene. Voksne betaler kun for deres eget køb i cafeen.


Torsdag den 15. februar 

FÆLLESSPISNING

Foredrag: 

”Hold hus med dit hus – energi” 2. 

Foredraget findes på hjemmesiden.

 

Søndag den 25. februar 

KONCERT

med ”Leerbjerg Lyd”  

 

Ann fortæller: Leerbjerg Lyd er et fritidsband, som Ann kender. De er et godt eksempel på, at der kan findes musikere, som vil optræde gratis eller billigt. Den nye musikgruppe vil gerne have input og forslag til kommende arrangementer.


MARTS

Torsdag den 14. marts 

FÆLLESSPISNING

Foredrag: Luise Gomard fortalte om den kommende sæson på Tegners Museum.

 

Lørdag og søndag den 30. og 31. marts 

”Minimarkedspladsen” udvidede med Påskeloppemarked i Salen.

Birgit Gudme fortæller om arrangementer med Loppe-Torvedage. Der har været mange arrangementer i årets løb. Vi afholder igen et udvidet marked i salen 4.maj. der kommer også en Torvedag i oktober. I salen vil der være kunst, planter, grønt og frugt.


APRIL.

Mandag den 1. april: 

Mini-Markedspladsen udvider med Loppemarked i Salen.

 

Lørdag den 6. april:

Møde med Grundejerforeningerne.

  

Søndag den 14. april :

Borgerforeningens Generalforsamling

 

Torsdag den 18. april 

FÆLLESSPISNING

 

Foredrag: Maud Margrethe, indehaver af Dronning Sophies Kreative Laboratorium, fortalte om ”Kreativitet som Samlingskraft.


MAJ

GRØN UGE

Kirsten Rolfsager fortæller om arrangementet.

Lokale skolebørn deltog i et arrangement med natur og kunst på stranden og her i Huset. Det var en succes, som desværre ikke vil blive gentaget i p

 

Torsdag den 16. maj 

FÆLLESSPISNING

Foredrag med billeder fra den nye stiforbindelse: ”Esrum Å stien”, der går fra Villingerød Kirke til Søborg Sø


Torsdag den 16. maj 

FÆLLESSPISNING


Lis fortalte om Musikgruppen. Der vil fremover være musikarrangementer ca hver anden måned. Allerede 13/4 er næste arrangement.


JUNI

Åbent Hus hver mandag 

 

Torsdag den 20. juni 

FÆLLESSPISNING

 

Søndag den 23. juni 

Sankt Hans Aften

Der var dækket op til underholdning foran Huset til alle, som kom forbi. Underholdningen var med Bertel Abildgaard fra kl. 19.30. Der blev samtidig serveret gratis kaffe og te med lidt sødt. Kl. 20.30 fortsatte gæsterne aftenen omkring bålet ved stranden. 

 

Præsten Else Korsholm holdt båltalen, og Bertel Abildgaard spillede Midsommervisen og andre midsommersange

 

Judith Andersen fortalte om arrangementet i 2024 og dette års Sankt Hans arrangement: Vi har en gruppe, som sørger for bålet. Vi har fået bygget en lille scene til optrædende og talere. Der er altid brug for flere frivillige, som vil være med til de praktiske opgaver. Der er kommet en lettere tilgang til diverse tilladelser i kommunen. Sankt Hans vil igen i år foregå på p-pladsen ved toiletbygningen. Der kommer besked på Facebook om tidspunkt mv.


JULI

Mini-Markedspladsen udvidede åbningstiden til onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag kl. 11 – 17.  


Torsdag den 25. juli 

FÆLLESSPISNING

Søndag den 11. august kl. 10 – 17 ”Loppemarked og Torvedag” 

udenfor foran Huset på ”Det lille Torv”  samt ”Torve Cafe” inde i Huset.

  

 AUGUST

Søndag den 11. august kl. 10 – 17

”Loppemarked og Torvedag” ude foran Huset på ”Det lille Torv”  samt ”Torve Cafe” inde i Huset.


Torsdag den 22. august 

FÆLLESSPISNING

 

Lørdag den 24. august

”Tegneevent 2024” fra kl. 9 - 17

Maud Margrethe og Borgerforeningen søgte sammen støtte til arrangementet hos ”Samlingskraft”, som drives af By og Land Danmark. Her kan der søges 25.000 kr. til et arrangement, som skal sætte fokus på den lokale bygnings- og landskultur, fremme forståelsen for bæredygtige løsninger og skabe nye lokale fællesskaber.

 

Maud Margrethe fortæller om arrangementet: TEGNEEVENT24@gmail.com

Vi ville gerne have nye folk ud for at se Dronningmølle på en ny måde. Vil samledes alle her i Huset til god morgenmad. Fik et kort over området, og opgaven at tegne en tegning fra området. Tegningerne blev udstillet i Huset og ugen efter blev to værker præmieret. Maud fortæller, at der vil blive ansøgt om penge til et lignende arrangement i år.


SEPTEMBER

Søndag den 1. september

”Tegneevent 2024” 

Sidste udstillingsdag med åbent hus for alle og udvælgelse af tegninger, som udstilles fast i Huset. 

Samlingskraft gav 25.000 kr. til arrangementet i Dronningmølle.

Alle tegninger var ophængt på plader på salens vægge.

Borgerforeningen gav 500 kr. til  to tegninger, som vores dommerpanel havde valgt. Dronning Sophies Kreative Laboratorium gav gaver til alle børn, som havde været med til at tegne.

 

Mariann Stoltze Laursen fortæller om ”Fotosafari 2025”: Vi fortsætter med fotosafari i år. Forhåbentlig får vi bevillingen.


Fredag den 13., lørdag den 14. og søndag den 15. september

”Loppe og Torvedage” i Salen.

  

Tirsdag den 17. september

LokalForeningsRådet i Gribskov 

holder deres møde i Dronningmølle Huset. Rådet har besluttet og aftalt, at der holdes et ”Vælgermøde” i Kulturhavnen i Gilleleje 

den 25. september kl. 19 – 21. ”Vælgermødet” holdes sammen med Grundejersammenslutningen og Landliggerforbundet.

På ”Vælgermødet” vil de 3 paraplyorganisationer stille spørgsmål til politikerne, om deres syn på udviklingen af Gribskov kommune de næste 4 år.


Torsdag den 26. september

FÆLLESSPISNING


OKTOBER

Torsdag den 3. oktober

Indvielse af handicapvenlig sti og plads Nationalparken.

Borgerforeningen havde søgt midler til projektet hos Nationalparkpuljen. Vi modtog 76.250 kr. til projektet, 

og i et samarbejde mellem en lokal entreprenør og medlemmer af Borgerforeningen er der blevet skabt et stiforløb og en plads med slotsgrus. På pladsen er der opsat to handicapvenlige borde-bænkesæt og en grill, der kan reguleres i højden.

Fra pladsen er der udsigt til Lergravssøen mod syd og Øresund mod nord. Til indvielsen kom, foruden medlemmer af Borgerforeningen, lederen af Nationalparkens administration, direktøren for VisitNordsjælland og biolog Hans Lassen fra Gribskov kommune. 

 

Kirsten Rolfsager fortæller om arrangementet og viser artiklen fra Handicapbladet. Kirsten er meget stolt over projektet, og nyder selv at kunne komme ud i naturen og tæt på vandet. Bænkene er handicapvenlige og grillen kan indstilles i flere højder.


Fredag den 4. oktober

Fælles juleudsmykning af butikkerne i Dronningmølle.

 

Birgit Gudme fortæller om fælles- udsmykningen af byen, som blev en stor succes.

 

Søndag den 6. oktober

”Irsk Folkemusik” Irish Mist

 

Fredag den 11. og lørdag den 12. oktober 

LOPPEMARKED

Samt Loppe-Café i Salen.


Søndag den 13. oktober 

”Æblepresning, Æblekager og Torvedag”

Der presses æblesaft af årets æble-høst på pladsen foran Huset.

Indenfor i Huset er der Torvedag og ”Æblekage Cafe”.

 

Jan-Helge Larsen fortæller om arrangementet: der er så mange æbler, som bør udnyttes! Så Jan opfordrer alle til at komme med æbler fra haverne, også i år!


Torsdag den 24. oktober 

FÆLLESSPISNING

 

Onsdag den 30. oktober

Partnerskabsmøde i Nationalpark Kongernes Nordsjælland

Borgerforeningen er partner med Nationalparken.

Kirsten Rolfsager sidder i Nationalparkrådet for Dansk Handicap Forbund

Henny Green sidder i Nationalparkrådet for LokalForeningsRådet.

De sidder begge indtil udgangen af 2026.


NOVEMBER

Søndag den 10. november

MUSIKARRANGEMENT

 

Torsdag den 21. november

FÆLLESSPISNING

 

Lørdag den 30. november  

MAXI-MARKED i Salen


DECEMBER

Søndag den 1. december

Julemarked med ”Julecafé” i Salen.

Tænding af juletræ pyntet med æbler, vaniljekranse og klejner på ”Det lille Torv” udenfor Huset.

 

Mandag den 16. december 

”Middag for alle frivillige”

Tak for 2024 til alle frivillige, som arbejder med Borgerforeningen, med Huset og med Mini-Markedspladsen.

 

Marian Stoltze Laursen fortæller om arrangementet: Vi var 50 fremmødte. Det var en meget hyggelig aften, med god mad og med flere festlige indslag.


Lørdag den 21. december

”Nordkystfortællerne”

Borgerforeningen blev kontaktet af Nordkystfortællerne, som spurgte, om de måtte komme og holde en eftermiddag med fortællinger i vores Hus. Vi skulle stå for forplejning og lægge hus til, de stod for annoncering og tilmelding. Overskuddet deltes.

Det blev en spændende eftermiddag med fortællinger og musik, samt lune æbleskiver, klejner og glögg.

”Nordkystfortællerne” var meget tilfredse med arrangementet og vil gerne komme igen til sommer.


Udlejning af Huset til arrangementer og Generalforsamlinger 

i 2024.

Mariann Stoltze Laursen fortæller om omfanget af udlejninger: vi har mange udlejninger til generalforsamlinger og familiefester. Vi er vi nået halvvejs i bookingen, så vi skal have lejet mere ud, det vil blive markedsført. 

Som et nyt tiltag, kommer LYDGRUPPEN, hver anden tirsdag og har gratis arrangementer for alle interesserede.

 

Forbedring og vedligehold af Huset.

Jan-Helge Larsen fortæller om arbejdet med at søge midler til forbedring af vores varmesystem. Jan: vores varmesystem gik i stykker i vinter. Vi vil søge om midler hos Nordea-fonden til nye varmepumper og til isolering af loftet.

 

BOXEN - tilbygningen på sydsiden af Huset

Jørgen Kastberg fortæller om idéer til udnyttelse af Boxen:

”Vi skal have flere mænd i aktion. Kunne det være et værksted? Hvor man kunne komme og få repareret eller udført ting og sager. Hvad skal det koste?” Jørgen vil gerne starte det op, men ønsker sig flere, der vil være med.


Judith: spurgte om der er aktivitet i søen. Henny svarede at det tages op under et senere punkt. 

Randi: Kan møderne om grundejerforeningerne være i sommerperioden i stedet for om vinteren? Henny svarede, at det vil blive taget op i bestyrelsen.



Beretningen blev godkendt og vedtaget 



  1. Godkendelse af revideret regnskab for 1. januar 2024 til 31. december 2024, samt præsentation af budget for 2025.


Ann Poulsen, kasserer, gennemgik regnskab og budget. 


Regnskab og budget er desværre, ved en fejl, ikke nået ud til alle medlemmer. Det vil blive sendt ud igen mandag 7/4.


INDTÆGTER:

Der har ikke været lige så mange udlejninger, som tidligere år. Vi må sørge for at annoncere mere. Priserne er ikke høje for at leje Huset, så alle opfordres til at sprede ordet.

Tilskuddet fra kommunen på 20.000.- er ikke stort, men det er der. Der er senere på året et møde med kommunen, hvor Ann frygter, at tilskuddet forsvinder, fordi det tilsyneladende går godt. Vi har gæld til vores indskydere, som Ann betegner som æresgæld, og som det ville være forfærdeligt ikke at kunne tilbagebetale.


UDGIFTER:

For at bedre vores økonomi, vil Ann bede om at foreningen kan blive fritaget for ejendomsskat. 

El: vi har brugt meget mindre el, og det skyldes sparsommelighed og formentlig de nye yderdøre. 


90.000 hensættes til huslån, så det er godt klaret, at vores overskud trods alt er på 260.000.- 

Vi har skaffet 145.000 til diverse projekter


Fiskesøen: Henny gennemgik to plancher om søen, som viser, at der ligger så meget grøde i visse dele af søen, at det er vanskeligt at fiske fra bredden. Men grøden må ikke fjernes, siger myndighederne. Derfor vil der ikke blive brugt penge på at udsætte fiskeyngel til put and take søen foreløbig. Der er udformet planer for endnu en handicapvenlig sti og en flydende platform på midten af søen til at fiske fra. Økonomien til etablering af den nye sti, bordebænkesæt og grill løb op i 86.250.- som Nationalparkpuljen dækkede med 76.250.- Resten betalte Borgerforeningen. 50 arbejdstimer blev udført af frivillige.


Ann afsluttede med at sige, at vi har grund til at være tilfredse med økonomien. Revisorerne har godkendt regnskabet.


Spørgsmål fra salen:

Michael: Posten, administrationsomkostninger: hvad dækker den? Ann svarer: It, telefon, møder, hjemmeside, kørsel, kontingenter mm.

Judith: Indtægterne, er der planlagt en pris for at leje værkstedet Boxen. Ann svarede, at det bliver efter samme princip som de andre udlejninger i Huset. 

Judith: Fiskesøen: Forslag: kunne man satse på kasser eller bokse til at sælge fiskestænger eller lign. som kunne være med til at få lidt penge i kassen?

Jens: Fiskesøen, Jens undrer sig over at DTU Aqua er imod. Henny opfordrede til at Jens selv ringer og spørger dem. Forslag: P-pladserne bør blive betalingspladser, som indtægt til byen. 

Randi: ønsker et lille hæfte, som handler om byens historie. Det blev besvaret med at være en virkelig god idé.

Birgit Holm: er det nye varmesystem med i budgettet? 

Ann, vi har mulighed for at bekoste et nyt med egne midler.


Mht mødet med kommunen, blev det diskuteret hvilke tal, der skal præsenteres for kommunen. Ann svarede, at de tal vi viser på planchen til generalforsamlingen er ment som oplysninger til et lukket forum. 


Ikke flere kommentarer til regnskabet


Regnskabet blev godkendt

Budgettet for 2025 blev godkendt



  1. Fastsættelse af kontingent:

Kontingentet ændres ikke.

Kontingentet for 2025 er 250.- om året

Forslaget blev vedtaget



  1. Indkomne forslag:

Opfordring fra Kirsten Rolfsager og Niels Lawaetz til at lokale borgere stiller op til det kommende kommunevalg den 19. november 2025.

Kirsten er allerede opstillet til valget for SF.

Niels Lawaetz :” Tak til Bestyrelsen for at tage forslaget om opstilling af lokale borgere med. 

Forskellige klager fra vores lokalområde over f. eks. gadebelysning, som mangler, bliver ikke udbedret, trods flere henvendelser.

Hvordan er lokalområderne repræsenteret i Byrådet? Der er desværre ingen fra vores område, derfor denne opfordring.”

Der vil blive afholdt et vælgermøde i Kulturhavnen i Gilleleje torsdag den 25. september 19 -21. 

Lokalforeningsrådet vil sammen med Gribskov Landligger Forbund og Grundejersammenslutningen invitere alle Byrådets politikere til at fortælle, om deres planer for udviklingen af Gribskov kommune de kommende 4 år.



6. Valg til bestyrelsen

Formand på valg i 2025

Henny Green, modtager ikke genvalg som formand, men stiller op til valg som sekretær. Det blev godkendt.


Kasserer (ikke på valg)

Ann Poulsen 

Næstformand på valg i 2025

Jan-Helge Larsen, modtager genvalg. Det blev godkendt

Sekretær 

Maj Nilsson fortsætter ikke i bestyrelsen i 2025,

vakant sekretærplads.

Bestyrelsesmedlem på valg i 2025

Lis Teresa Sommer, modtager genvalg. Det blev godkendt

Bestyrelsesmedlem (ikke på valg)

Kirsten Rolfsager, Klinik Ki-Ro 

Bestyrelsesmedlem (ikke på valg)

Mariann Stoltze Laursen, stiller op til valg som formand. Mariann blev valgt.

Klapsalver fra salen.


Jan-Helge holdt en tale for Henny med tak for hendes utrættelige indsats som formand igennem 10 år og medlem af bestyrelsen i 17 år. Han glædede sig over, at Henny bliver i bestyrelsen fremover. Og han fremhævede Hennys evne til med sin ro og venlighed, åbenhed og rummelighed, at få så meget til at ske i vores by. Uden Henny, ikke noget Dronningmølle Huset.


Henny sagde tak til Maj for grafisk design og indretning, torvedage og administrations- og sekretæropgaver igennem 10 år i bestyrelsen. 



7. Valg af en suppleant til bestyrelsen, to revisorer og en revisorsuppleant. 

Suppleant på valg i 2025

Hans Nielsen, Drømmehuset og Drømmecafeen, modtager genvalg. Det blev godkendt


Suppleant (ikke på valg)

Birgit Gudme, stiller op til valg som bestyrelsesmedlem. Det blev godkendt 


Liva Hermansen, stiller op til valg som suppleant. Det blev godkendt


Revisor (ikke på valg)

Anne-Dorthe Liljedahl, Drømmehuset og Drømmecafeen 


Revisor (på valg modtager genvalg)

Lene Tullberg Det blev godkendt


Revisorsuppleant, på valg i 2025

Henrik Schrøder modtager ikke genvalg. Det blev godkendt


Marianne Lorentzen ønsker at stille op som revisorsuppleant. Det blev godkendt



8. Eventuelt

Lisbeth: Villingebæk Vandværk har pjecer, som handler om at vi skal lade være med at sprøjte i vores haver. Uddeles.

Birgit Holm: har vi ikke længere er trafikgruppe? Jan: den findes stadig, men kommunen er meget svær at tale med. Nogle ting er dog lykkedes. 

Ole Nørretranders: Vores by er blevet så flot. Men der er kommet en ny øjenbæ, ”Trekanten”, pladsen ved indkørslen til strandens p-plads er tilgroet, hvorfor er den det? Maud: Det er med vilje, at pladsen ser vild ud. Det er et natur-projekt, som er i gang. Der er søgt om nye midler, så der sker nye tiltag. 




Seneste blogindlæg

Se alle
Generalforsamling 2023

Referat Dronningmølle Borgerforenings generalforsamling Søndag 16.april 2023 Der var 50 fremmødte til arrangementet 1. Valg af dirigent...

 
 

Dronningmølle Borgerforening

Dronningmølle Strandvej 645B

3120 Dronningmølle 

Indgang fra stationspladsen, hvor der også er p-pladser.

Kontakt

+45 22 98 38 84 (send SMS eller ring i kontortiden mandag kl. 15-18)

dronningmolleborgerforening@gmail.com

Mobilepay 64391

Kontonummer 4356 8294321

  • Facebook
  • Instagram

CVR: 36743093

©2023 Dronningmølle Borgerforening.

bottom of page